Vispasaules fizioterapijas diena 2020. gada 8. septembris

Informatīvs ziņojums sabiedrībai par Vispasaules Fizioterapijas dienu 2020. gada 8. septembris

''Rehabilitācija un COVID-19''

 

Vispasaules Fizioterapijas diena tiek rīkota katru gadu 8. septembrī, dienā, kad 1951. gadā tika dibināta Pasaules Fizioterapijas konfederācija. Latvijā šī tradīcija tika aizsākta 2009. gadā un šogad Vispasaules Fizioterapijas diena tiks atzīmēta jau divpadsmito reizi.

  Šī gada Vispasaules Fizioterapijas dienas uzmanības centrā ir rehabilitācija pēc COVID-19 un fizioterapeitu loma to cilvēku ārstēšanā un rehabilitācijā, kas pārslimojuši no COVID-19.

Kampaņas galvenie ziņojumi:

  • vingrinājumiem var būt svarīga loma personas atveseļošanās no COVID-19 procesā
  • kā kustību eksperti fizioterapeiti prot īstenot terapijas gaitu, izmantojot atbilstošus vingrinājumus, kas palīdzēs atveseļoties
  • cilvēkiem, kuri pārslimojuši COVID-19 smagā veidā, būs nepieciešama rehabilitācija un fizioterapija, lai atveseļotos no slimības ārstēšanas sekām
  • attālinātas fizioterapijas pieejamība var palīdzēt cilvēkiem piekļūt fizioterapeita sniegtajam atbalstam, lai palīdzētu viņiem pārvaldīt COVID-19 atstāto ietekmi
  • attālināta fizioterapija var būt tikpat efektīva fizisko funkciju uzlabošanai kā tradicionālās veselības aprūpes metode

 
  Līdz ar COVID-19 pandēmiju pasaulē arvien vairāk runā par elpceļu saslimšanām un to radītajām sekām, par nogurumu un tā mazināšanas iespējām, par veselības veicināšanas un profilakses pasākumiem. Mazkustīgs dzīvesveids un zems fizisko aktivitāšu līmenis negatīvi ietekmē indivīda fizisko veselību, labsajūtu un dzīves kvalitāti. Tādēļ liela nozīme ir tam, ko mēs katrs darām, lai nesaslimtu, vai, saslimstot, pēc iespējas ātrāk atveseļotos un spētu pilnvērtīgi baudīt ikdienu.

  Lai atgūtu spēkus pēc elpceļu saslimšanām un palīdzētu plaušām atveseļoties jābūt pēc iespējas aktīvākam, sekojot līdz pašsajūtai un sasniegtajam progresam. Lai arī atpūta ir svarīga, fizioterapeiti iesaka regulāri veikt īsas fizisko aktivitāšu slodzes, nevis retu reizi garākas nodarbības.

  Iespējamie aktivitāšu veidi:

  • piecelšanās un apsēšanās
  • soļošana uz vietas, pastaigas
  • kāpt pa kāpnēm vai uz pakāpiena
  • piecelšanās uz pirkstgaliem un papēžiem
  • stāvēšana uz vienas kājas
  • piepumpēšanās pret sienu vai galdu.

 
  Pasaules Veselības organizācija iesaka,
ka veselības veicināšanai minimālās prasības ir 150 min vidējas intensitātes aerobas fiziskās aktivitātes (vai 75 min augstas intensitātes fiziskās aktivitātēs) un muskuļu spēka vingrinājumi vismaz divas reizes nedēļā. Bez tā visa jāatceras arī lokanības un relaksācijas vingrinājumi, ko nepieciešams integrēt ikdienā.1
  Ir virkne veselības veicināšanas un profilakses pasākumi, kurus veiksmīgi iespējams integrēt ikdienā veicamajās aktivitātēs, taču jāatceras - sūdzību, sāpju, nepatīkamu sajūtu vai jautājumu gadījumā vērsieties pie speciālista!


  Fizioterapeits
ir ārstniecības persona, kas palīdz cilvēkam maksimizēt dzīves kvalitāti, ņemot vērā fizisko, psiholoģisko, emocionālo un sociālo labklājību. Fizioterapeits sniedz medicīniskos pakalpojumus, kas attīsta, saglabā un atjauno cilvēka maksimālo kustības un funkcionēšanas spēju.

 Fizioterapeits - kustību un vingrinājumu eksperts - var palīdzēt Jums saprast kā vingrojumi var:

  • uzlabot fiziskās darba spējas
  • mazināt aizdusu
  • palielināt muskuļu spēku
  • uzlabot līdzsvaru un koordināciju
  • uzlabot smadzeņu funkcijas
  • mazināt stresa līmeni un uzlabot garastāvokli
  • veicināt pārliecību par savām spējām
  • palielināt enerģijas līmeni


 

 

  Ar ikdienas aktivitātēm - pastaigām, elpošanas un spēka vingrinājumiem - varam mazināt nogurumu uzlabot darbaspējas. Zinātniskās literatūras dati apraksta īsu ātru pastaigu pozitīvo ietekmi uz noguruma mazināšanos, lai ietekmētu pašsajūtu un mazinātu nogurumu pietiek ar  5-10 min pastaigu. Fizioterapeita izveidots vingrinājuma plāns palīdzēs atveseļoties no CIVID-19. Vingrinājumi ir svarīga sastāvdaļa, lai veiksmīgi atveseļotos no COVID-19 vai citām smagām saslimšanām.

  Fizioterapeiti atgādina! Lai atgūtu spēkus un palīdzētu plaušām atveseļoties esi pēc iespējas aktīvāks un, atceries - seko līdzi sasniegtajam progresam. Lai arī atpūta ir svarīga, fizioterapeiti iesaka regulāri veikt īsas fizisko aktivitāšu slodzes, nevis retu reizi garākas nodarbības.

Iespējamie:

  • piecelšanās un apsēšanās
  • soļošana uz vietas
  • kāpt pa kāpnēm vai uz pakāpiena
  • pastaigas
  • piecelšanās uz pirkstgaliem un papēžiem
  • stāvēšana uz vienas kājas
  • piepumpēšanās pret sienu vai galdu.

  
  Mazkustīgs dzīvesveids un zems fizisko aktivitāšu līmenis var negatīvi ietekmēt indivīdu fizisko veselību un  labsajūtu, kā arī samazināt dzīves kvalitāti. Pašizolācija var radīt papildus stresu un izmaiņas iedzīvotāju psihiskajā veselībā. Fiziskā aktivitāte un relaksācijas tehnikas var būt vērtīgs instruments, lai saglabātu mieru un turpinātu aizsargāt veselību karantīnas laikā.

 
  Lai dzīvotu ar pilnu krūti, organismam pilnvērtīgi jāuzņem un jāizmanto skābeklis. Regulāra un pareiza elpošana ļauj izvairīties no plaušu, elpceļu un citām saslimšanām. 

 

 

Elpošanas vingrojumi var palīdzēt: 

  • uzlabo krūšu kurvja kustīgumu,
  • uzlabo elpošanas muskuļu spēku,
  • uzlabo plaušu ventilāciju visās plaušu daivās,
  • uzlabo skābekļa apmaiņu starp audiem,
  • uzlabo skābekļa daudzumu organismā, mazinot iekaisumu,
  • mazina aizdusu,
  • atslābina plecu joslas muskuļus,
  • mazina vispārējo spriedzi.

 

 

 

Fizioterapeiti izmanto attālinātu pieeju, lai COVID-19, apstākļos nodrošinātu atbalstu un ārstētu personas ar dažādām saslimšanām, ieskaitot: Hronisku obstruktīvu plaušu slimību, hronisku sirds mazspēju, 2. tipa cukura diabētu, reimatiskām saslimšanām, onkoloģiskām saslimšanām, muskuloskeletālām problēmām uc..


Lai uzlabotu fiziskās funkcijas un mazinātu sāpes dažādu kustību-balsta aparāta traucējumu gadījumos, attālināta fizioterapija var būt tikpat efektīva kā klātienes veselības aprūpes pakalpojums.

  
 
 
 
 1. WHO “Global recommendations on physical activity for health.” 2010
Go to top