Informācija par Latvijas Fizioterapeitu asociācijas 2010. gada 16. janvāra semināru

Latvijas Fizioterapeitu asociācijas 2010. gada 16. janvāra seminārs
,,Fizioterapijas iespējas pirmsdzemdību un pēcdzemdību periodā''


Programmā tika iekļautas sekojošas tēmas:

  1. ,,Jaunākās tendences grūtnieču vingrošanā''
  2. ,,Fizioterapeitu padomi un ieteicamās ikdienas aktivitātes mazā iegurņa orgānu noslīdējumu gadījumos''
  3. ,,Fiziskās formas atgūšana, muguras sāpju profilakse sievietēm pēcdzemdību periodā''
  4. ,,International Association of Infant Massage – informācija un personīgā pieredze''
  5. LFA aktualitātes

  Ar jaunākajām tendencēm grūtnieču vingrošanā mūs iepazīstināja RSU Sporta uztura un pedagoģijas katedras lektore Maruta Hoferte. Grūtnieču vingrošanas nodarbība ietver vairākas sadaļas: iesildošā daļa, aerobā daļa, elpošanas tehnikas, spēka treniņš, stiepšanās un relaksācija. Katrai sadaļai ir sava funkcija un mērķis. M. Hoferte klātesošos detalizētāk iepazīstināja ar dažādām fiziskām aktivitātēm grūtniecēm. Kā pirmo minēja ūdens aerobiku un tās pozitīvo ietekmi uz grūtnieces veselību. Ūdens aerobika – labs aerobais treniņš, atvieglo slodzi mugurkaulam un mazina muguras sāpes, palīdz atbrīvoties no stresa un relaksē, veicina pastiprinātu asins pieplūdi iegurnim, uzlabojot placentas apasiņošanu u.c.

Topošās māmiņas, kā fizisko aktivitāti var izmantot arī pilates. Lektore iepazīstināja ar tās pozitīvo ietekmi uz grūtnieces veselību – stabilizē mugurkaulu, uzlabo stāju, palīdz stiprināt dziļos muskuļus, iemāca laterālo elpošanu un ir labs treniņš starpenes muskuļiem. M. Hoferte minēja svarīgu piebildi, kas jāievēro ik vienam vadot pilates nodarbību grūtniecēm - ka tās laikā NEdrīkst sasprindzināt vēdera presi, kā to paredz pilates. Nākamajā slaidā, tika sniegta informācija par pozitīvo un negatīvo jogas nodarbības ietekmi uz grūtnieci. Šoreiz minēšu tikai negatīvo ietekmi – spēcīga stiepšana un ilgstoša pozas noturēšana, kas grūtniecei nav pieļaujama.
  Mums, kā fizioterapijas speciālistiem, topošās māmiņas bieži vien uzdod jautājumu – vai es drīkstu skriet? Uz šo jautājumu mēs guvām atbildi no lektores M. Hofertes, ja sieviete mīl skriet, un to ir darījusi pirms grūtniecības, tad to var darīt arī grūtniecības laikā. Protams, pirms tam konsultējoties ar ārstējošo ārstu.
  Pieminēšanas vērti ir arī kardio trenažieri sporta zālē. Lektore minēja trīs kardio trenažierus, kurus var izmantot grūtnieces un tie ir – velotrenažieris, soļošanas – skriešanas celiņš un eliptiskais trenažieris. Nepiemērotākie ir sporta zālē esošie spēka trenažieri. Nobeigumā M. Hoferte prezentēja pētījuma datus un izklāstīja secinājumus atbilstoši iegūtajiem pētījuma rezultātiem.
Par tēmu ,,Fizioterapeitu padomi un ieteicamās ikdienas aktivitātes mazā iegurņa orgānu noslīdējumu gadījumos'' informēja fizioterapeite Lolita Dzene. Prezentācijas sākumā fizioterapeite mums atgādināja mazā iegurņa orgānu anatomiju. Galvenais, ko vajadzētu atcerēties pēc šīs uzstāšanās, ka mazā iegurņa orgānu noslīdējumu gadījumos svarīga ir katra vingrojuma sākuma pozīcija (piem. pareiza četrrāpus pozas ieņemšana) un precīza tā izpilde.
  Kā nākamā uzstājās fizioterapeite Digne Vanaga par tēmu ,,Fiziskās formas atgūšana, muguras sāpju profilakse sievietēm pēcdzemdību periodā''. D. Vanaga uzsvēra, ka ļoti svarīgi jau nākamajā dienā pēc dzemdībām parādīt vingrojumus dziļās vēderpreses trenēšanai, vingrojumus mazā iegurņa stiprināšanai, diafragmālo elpošanu, pareizas stājas apmācība un pēcdzemdību korsetes izmantošanu. Protams, jaunā māmiņa fizisko formu var atgūt vingrojot kopā ar savu mazuli, kas sniegs pozitīvas emocijas ne tikai mammai, bet arī bērniņam. Tiek rekomendētas arī garas pastaigas katru dienu līdz 2 h svaigā gaisā kopā ar bērniņu. Muguras sāpju profilaksei pēcdzemdību periodā fizioterapeite iesaka apmācīt jaunās māmiņas, kā pareizi iecelt un izcelt zīdaini ratiņos vai gultā, pareizi šūpināt mazuli uz rokām, pareiza pozu apmācība, barojot zīdaini ar krūti u.c. Prezentācijas nobeigumā D. Vanaga uzskaitīja pozitīvos ieguvumus, ko jaunajai māmiņai dod vingrošana un pareiza pozu izmantošana aprūpējot mazuli – ātrāk atgūst sākotnējo formu, ātrāk saraujas dzemde, urīnpūšļa vājuma profilakse, pareiza stāja bez muguras sāpēm, lielāks komforts un bauda seksuālajā dzīvē, nostiprināta muguras muskuļu korsete u.c.
  Semināru noslēdza fizioterapeite Dace Bērtule ,,International Association of Infant Massage'' (saīs. IAIM). Viņa dalījās informācijā un personīgajā pieredzē apgūstot bērnu masāžas instruktora programmu. Tikām iepazīstināti ar IAIM vēsturi un struktūru. Apmācības struktūra sevī ietver – obligātās literatūras apgūšanu, 4 dienu kurss un 5 vecāku apmācība un apmācības analīzes veikšana un iesniegšana. Masāžas instruktora apmācības programmā apgūsiet IAIM vēsturi, masāžas ietekmi uz bērna attīstību, kontrindikācijas utt. Ik vienam no mums ir iespēja kļūt par bērnu masāžas instruktoru, sīkāku informāciju par kursiem varat atrast oficiālā asociācijas mājaslapa www.iaim.net.

Rakstu sagatavoja
Liene Glāzere

Go to top